Dokument: Alcohol Prohibition and Pricing at the Pump*

Titel:Alcohol Prohibition and Pricing at the Pump*
URL für Lesezeichen:https://docserv.uni-duesseldorf.de/servlets/DocumentServlet?id=68636
URN (NBN):urn:nbn:de:hbz:061-20250214-102654-6
Kollektion:Publikationen
Sprache:Englisch
Dokumententyp:Wissenschaftliche Texte » Artikel, Aufsatz
Medientyp:Text
Autor: Fischer, Kai [Autor]
Dateien:
[Dateien anzeigen]Adobe PDF
[Details]2,41 MB in einer Datei
[ZIP-Datei erzeugen]
Dateien vom 14.02.2025 / geändert 14.02.2025
Beschreibung:Firms often sell a transparent base product and a valuable add-on. If only some consumers are aware of the latter, the add-on’s effect on the base product’s price will be ambiguous. Cross-subsidization between products to bait uninformed consumers might lower, intrinsic utility from the add-on for informed consumers might raise the price. We study this trade-off in the gasoline market by exploiting an alcohol sales prohibition at stations as an exogenous shifter of add-on availability.
Gasoline margins drop by 5% during the prohibition. The effect is mediated by shop variety and competition. Using traffic data, we unveil sizeable consumer-side reactions.
Rechtliche Vermerke:Originalveröffentlichung:
Fischer, K. (2023). Alcohol Prohibition and Pricing at the Pump*. The Journal of Industrial Economics, 72(1), 548–597. https://doi.org/10.1111/joie.12366
Lizenz:Creative Commons Lizenzvertrag
Dieses Werk ist lizenziert unter einer Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz
Fachbereich / Einrichtung:Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Dokument erstellt am:14.02.2025
Dateien geändert am:14.02.2025
english
Benutzer
Status: Gast
Aktionen